واروژ هاخباندیان که با نام هنری واروژان شناخته میشود. در #۱۳_آذرماه_۱۳۱۵ در خانوادهای ارمنی در قزوین متولد شد. دو ساله بود که مادرش را از دست داد. پس از پایان تحصیلات مقدماتی وارد مدرسهٔ عالی موسیقی تهران شد و موسیقی را تحت آموزش استادانی همچون روبن گریگوریان و #لودویک_بازل فراگرفت. پس از این #واروژان با بورسیهٔ رادیو و تلویزیون ملی ایران برای مدت چهار سال به مدرسهٔ عالی موسیقی آمریکا رفت. در سال چهارم به ایران بازگشت و از آنجا که در رادیو و تلویزیون به او گفتند که اگر بورسیه را جبران نکند، نمیتواند فعالیتی داشته باشد مجبور شد برای مدت دو سال به اهواز برود و موسیقی تدریس کند. پس از این دو سال "واروژان" به تهران بازگشت و برای برنامهٔ زنگولهها» که به کشف صدا میپرداخت شروع به آهنگسازی کرد. در دههٔ پنجاه ذائقهٔ موسیقی جامعه کمکم به موسیقی پاپ گرایش پیدا میکرد و "واروژان" در این حوزه به فردی محبوب تبدیل شد.
واروژان در سال ۱۳۴۷ برای بار اول برای فیلم جهنم سفید» به کارگردانی "ساموئل خاچیکیان" موسیقی نوشت. واروژان به ساخت موسیقی فیلم علاقهمند شد و این امر موجب شد که این کار را به صورت حرفهای ادامه دهد.
ساخت موسیقی فیلم حسن کچل» ساختهٔ "علی حاتمی" که به عنوان اولین اثر موزیکال سینمای ایران شناخته شده از کارهای واروژان است. "واروژان" این اثر را به همراه بابک افشار، اسفندیار منفردزاده" و پرویز اتابکی خلق کرد. این انفجار بود در این عرضه.
در این فیلم "عهدیه"، "مهتاب"، "سوسن"، "افشین" و "کورس سرهنگزاده" آواز خواندند.
واروژان توانست ترانههای خاطرهسازی خلق کند که در حافظهٔ مردم ماندگار شد. ترانههایی مانند هفتهٔ خاکستری»، بوی خوب گندم»، پوست شیر»، پل»، عاشقانه»، شام آخر»، ماهپیشونی» و گهواره» تعدادی از این ترانههای خاطرهساز است.
واروژان در سال ۱۳۵۱ به خاطر ساخت موسیقی فیلم صبح روز چهارم» موفق به دریافت جایزه سپاس شد. هر چند به دلیل روحیهٔ خاص هنری خود از شرکت در مراسم دریافت جایزه خودداری کرد. "واروژان" از عکس و فیلم بیزار بود و حتی کمتر حاضر به مصاحبه بود. او در عمر هنری خود برای ۲۵ فیلم موسیقی ساخت و همچنین برای دو مجموعهٔ تلویزیونی نیز موسیقی ساخت.
آخرین اثر #واروژان در آهنگسازی، ساخت ترانهای با نام اجازه» بود که مرگ اجازهٔ ساخت به این هنرمند جوان را نداد.
ملودیهای "واروژان" رنگ و بوی خاص خودش را داشت و او برای هر خواننده بسته به جنس صدایش ملودی خاصی را خلق میکرد.
واروژان درطی زندگی هنری خود از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۸ برای ۲۵ فیلم و دو مجموعهی تلویزیونی و خوانندگانی مثل گوگوش موسیقی ساخت.
وی دارای بیماری قلبی بود و در هنگام ضبط موسیقی فیلم بر فراز آسمانها»، ساختهٔ "محمدعلی فردین"، سکته کرد و در ساعت پنج و نیم صبح شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۵۶ پس از ۱۳ روز بستری در بیمارستان جم تهران دار فانی را وداع گفت. او در قبرستان ارامنه تهران (بوراستان) به خاک سپرده شده است.
#واروژان فعالیت و تاثیر بسیار زیادی در موسیقی فیلم ایران داشت و آثار شاخصی را در این حرفه از خود به یادگار گذاشت که نقش به سزایی در موسیقی پاپ و موسیقی فیلم ایران داشت.
زندهیاد #بابک_بیات دربارهی آهنگسازی #واروژان میگفت: به جرأت میتوانم بگویم که "واروژان" یک عمر در موسیقی ایران جاری است. او یک عمر زحمت کشید تا در موسیقی ترانهای مملکت ما، لحظههای زیبا خلق کند. بسیاری از تنظیمکنندگان موسیقی ایران که بعد از "واروژان" شروع به کار کردند، راه "واروژان" را ادامه دادند. او آن قدر بیعقده بود که پیشرفت هر هنرمندی، او را خشنود میکرد. یادم میآید وقتی موسیقی فیلم تا ظهر با سرعت» را به تنهایی میساختم، او مرتب نگران من بود که مبادا نتوانم کار خوبی ارائه دهم. ولی وقتی موسیقی فیلم را شنید، از جا بلند شد، مرا بوسید و گفت که معلوم است خیلی زحمت کشیدهای! و این بوسه و این جمله برای من جاودانه شد.»
مهاجم فرانسوی شیاطین سرخ تهدید به قتل شده است.
موسیقی ,واروژان ,فیلم ,ساخت ,سال ,تهران ,موسیقی فیلم ,بود که ,در این ,در موسیقی ,پس از
درباره این سایت